2010,2012, 2013, 2014, 2015, 2017,

26 de nov. 2013

El documental preferit de... Lluís Miñarro. LEJOS DE LOS ÁRBOLES


24 DE GENER
El documental preferit de… Lluís Miñarro”

LEJOS DE LOS ÁRBOLES de Jacinto Esteva

El muntatge de Pere Portabella
Amb la presència del productor, distribuïdor i realitzador Lluís Miñarro
1972.- Durada: 63 minuts

Jacinto Esteva ha sigut un renovador  dins el Cinema de l´estat Espanyol. La seva productora Filmscontacto va potenciar  gran part de creadors, d´allò que més  endavant  s´anomenàra Escola de Barcelona.  A finals dels 60 va realitzar “Lejos de los arboles” que s´estrenaria l´any 1972.  Aquest recorregut dramàtic per l´Espanya negra, mostraria un país paralitzat per les tradicions del seu passat i esdevindria una  metàfora de la paràlisi de l´Espanya franquista.  L´alta qualitat de la fotografia de Luis Cuadrado , Juan Amorós i d´altres que van intervenir en el procés, és d´un rigor i d´una modernitat aclaparadors. Pensem que és a partir de 1973  que la fotògrafa Cristina Garcia-Rodero inicia el seu  reconegut  treball titulat  a l’àmbit expositiu “España Oculta” . 

Hi han moments a la pel.lícula d´Esteva que les imatges dels fets mostrats, adquireixen un lirisme que va més enllà del temps i l ´espai.  Com si s´haguès produït  una sort “d´alquímia”. A recordar el torer “Chamaco” encomanar-se a la Verge o al ballarí Antonio Gades evolucionant  en això  que ara anomenaríem un “loft”. Crec recordar que al seu dia, la pel·lícula va ser muntada per Jos Oliver i Ramón Quadreny. Ara veurem  un nou muntatge més dinàmic, més compacte  i que probablement  connecta millor l´esperit d´una situació amb la següent.  Crea una nova  significança. És, en definitiva, una relectura. Aquest treball  ha estat  respectuosament fet per algú molt proper al seu autor com és en Pere Portabella; un altre cineasta paral.lel , un altre agitador cultural imprescindible.

Lluís Miñarro
Cineasta

Fitxa Tècnica: Direcció i guió: Jacinto Esteva; Comentaris: Luís González Seara; Amb les aparicions de Antonio Borrero “Chamaco” i Antonio Gades; Música de Johnny Galvao, Carlos Maleras i Marco Rossi; Operadors: Juan Amorós, Juan Julio Baena, Luis Cuadrado, Francisco Marín i Milton Stefani; Muntage: Juan Luis Oliver i Ramon Quadreny; Assistent de direcció: Carlos Durán.


Lejos de los árboles podria haver nascut i ser presentada al públic com una denuncia de l'atavisme i la inèrcia que sobrevivien a l'Espanya desarrollista dels anys 1970, però de fet és un retorn en tota regla a un dels temes centrals de les avantguardes del segle XX: l'alteritat, els altres móns que són en aquest, el més enllà que és aquí, les portes o trapes a través de les quals es pot tenir accés a altres universos humans ocults o invisibles, habitats per les dimensions més opaques de la condició humana. A l'altra banda del límit es troben aquells que hem anomenat primitius, bàrbars o salvatges, però també aquells que, més propers, als afores, encarnen allò que és arcaic, elemental, i alhora desmesurat. Però també existeixen altres límits, ara interiors, des dels quals allò que és inconcebible s'expressa com una part immanent a la pròpia vida urbana. Format com a urbanista i arquitecte, amb Lejos de los árboles Esteva va voler contribuir a desmentir el fals divorci entre el món rural i el món urbà, i a reflexionar d'una altra manera sobre la ciutat, tot mostrant com s'hi agiten les forces mateixes d'allò que és diferent i d'allò que és incalculable.

Manuel Delgado,
El arte de danzar sobre el abismo: Jacinto Esteva.

Jacinto Esteva (1936-1985) va ser un dels membres més destacats de l'Escola de Barcelona. La seva activitat com a cineasta, productor i guionista es concentra en la dècada dels anys 1960. El projecte al qual va consagrar més temps i dedicació va ser sens dubte Lejos de los árboles, un assaig fílmic la producció del qual es va estendre del 1963 al 1970. Després de diversos muntatges successius, va ser estrenada el 1972. La versió que presentem en aquesta ocasió ha estat muntada de nou per Pere Portabella, que també va ser el primer productor de la pel·lícula. El caràcter etnogràfic d'aquest projecte s'acosta al neorealisme practicat en aquella època per fotògrafs com ara Oriol Maspons, el mateix que es va encarregar de la foto fixa. A la planta 1 es pot veure una àmplia selecció de fotografies de l'estudi Maspons-Ubiña efectuades per encàrrec de Filmscontacto, la productora fundada per Jacinto Esteva. El conjunt és un resum de les diverses campanyes que van ser necessàries per compilar els ritus d'una Espanya lligada a una identitat rural. Una altre conjunt de fotografies ens mostra Jacinto Esteva a l'Àfrica, convertit en guia de caça i un cop abandonada tota relació amb el cinema.

21 de nov. 2013

AL GENER 2014 ARRIBA LA 4a EDICIÓ DEL MIRADOCS!!



Mirades documentals des de Barcelona
4a edició. Del 15 al 24 de gener 2014


US ANIREM DESCOBRINT LA PROGRAMACIÓ EN ELS PROPERS DIES!!

L'objectiu de la mostra és oferir sessions de documental on els barcelonins i la seva ciutat siguin especials protagonistes.

MIRADOCS centra el seu interès en que el públic pugui compartir l’experiència del visionat del film amb la presència dels autors.

Barcelona és una ciutat de documental. És per això que la mostra s’organitza al voltant d’aquelles institucions, associacions, festivals, mostres i persones que ja des de fa temps treballen en l’àmbit del documental a la nostra ciutat. Les sessions d'enguany tenen com a protagonistes a:
Master de documental creatiu de la UAB, el taller de l'Àrea d'Audiovisuals del centre de Cultura de dones Francesca Bonnemaison i el Màster de documental i societat de l'ESCAC

A la nostra sessió especial “El documental preferit de...” comptem amb la recomanació de Lluis Miñarro

Aquest any també tindrem una nova activitat, una Master Class que tindrà com a tema “El retrat al documental” i serà impartit pel realitzador Òscar Pérez

Totes les sessions a les 19,30h. Entrada Gratuïta. Presentació i debat amb els realitzadors a totes les sessions
La Casa Elizalde. C/Valencia 302.

5 de des. 2012

INAUGURACIÓ DE LA MOSTRA AMB "SOM DEL RAVAL"



16 DE GENER 2013

SOM DEL RAVAL

Amb la presència de la realitzadora i alumnes del IES Tarradell

2011. Durada:63minuts
Fitxa tècnica: Direcció: Àngela Bosch.- Ficcions creades i interpretades per: Rose Almarez, Maham Arif, Mudassar Assi, Miriam Assila, Youssouf Belfakir, Miriam Blanco, Yakelsi de la Cruz, Jihane el Hambali, Dasha Fedko, Maria Gegova, Niko Gogovski, Majidul Hoque,
Katherine Eli Mercedes, Mohammed Lakjah, Juan Luis Mamani, Ibram Macia, Agustina Medina, Yesica Medina, Cristina Moreno, Said Nas, Sheila Navarta, Nolvia Oliver, Tifo Oualad, Sunil Shresta, Islam Zahid,

Entrevistes a: Marina Valboa, Carmen, Rosa Vidal, Germana Mildred, José Ignacio, José Alvarez, Pere Jofre, Manel,  Xavi Sera Fernández, Juan Miguel, Robert, Susi Álvarez Mariño, Manuel, Antonio Osuna, Àlex Beltran, Sophie, Youssef, Dimas Ahmed, Virginie Verrier, Jordi Forcadas (forn de teatre – Pa’tothom), Mónica Garriga, Aina, Alèxia Martos, Josep Ramoneda

Càmera: alumnes de quart d'ESO del IES Tarradell. Àngela Bosch, Virginie Manuel; Muntatge:Àngela Bosch, Haider Cano, Pablo Fernández, David Lasheras. Animació: Haider Cano, David Lasheras, Toni Curcó, Pablo Fernández. Muntatge musical i efectes sonors: Laura Teruel. Màstering: Carlos Peñalver. Stop Motion: Davis Lasheras. Mapes i fondos: Virginie Manuel. Grafisme; Toni Curcó, Pablo Fernández. Revisió texts: Irene Revilla

Sinopsi: En mig de la inquietud i del soroll frenètic de la ciutat, el Raval encara és un lloc on es pot passejar i fer petar la xerrada. D’aquest viure al carrer en neixen lligams i històries reals, imaginàries. Uns i altres passem l’estona plegats i ens fem veïns. Som del Raval és un documental fet per l'Àngela Bosch amb els alumnes de 4 d’ESO de l’IES Miquel Tarradell durant el curs 2010-11

SESSIÓ PROPOSADE PEL MASTER DE DOCUMENTAL I SOCIETAT DE L'ESCAC



17 de gener 2013

L’ESCAC presenta 2 documentals realitzats per alumnes de la darrera edició del Màster de documental i societat

Amb la presència de les realitzadores

LA  SENYORA QUE FEIA SENYORS
2011. Durada:  52’

Fitxa tècnica: Direcció:   Carmen S. Esplandiu i Emilia Valentiín, Ajudant de direcció:  Veronica Z. Gabriel i Marlén Santos, Guió:  David Llobet i Carmen S Esplandiu, Producció:   Veronica Z. Gabriel, Direcció de fotografia:   Marlén Santos, Ajudant de fotografia:  Laura Llorenç, So i muntatge:  Esteban Ruiz, Postproducció de so:  Toni Grabulosa.

Sinopsi: El film explora el funcionament de la famosa casa de barrets dirigida per Lydia Artigas, més coneguda com la senyora Rius. Una casa amarada d’olor de perfum i on la llum amb prou feines arriba a unes parets plenes a vessar de retrats d’estrelles de Hollywood. El telèfon sona contínuament per les tres línies de telèfon, mentre la Lydia (mestressa i “maitresse” alhora) organitza des de la cuina l’agenda de les “senyoretes” que treballen per ella.

ENGRANATGES
2011. Durada: 20 minuts

Fitxa tècnica: Direcció , guió , fotografia: MARINA ESTAÑA, Ajudant de Direcció: Ursula Gallemí, Producció: Marina Estaña, Úrsula Gallemí, Ricardo Causo, Muntatge  Pablo de Otto, M.Estaña, Ú. Gallemí; So directe:  Ricardo Causo Postproducció de so  Mariano Rico, Càmera  M. Estaña, Ú. Gallemí

Sinopsi: En un poblet del centre França se celebra com cada any l’Exposició Internacional del Joc del Meccano. Aficionats d’arreu venen per exposar les seves construccions i retrobar-se amb vells amics. Una passió que en ocasions els porta fins a l’extrem de l’obsessió i en d’altres, esdevé una teràpia efectiva.

SESSIÓ PROPOSADA PEL MASTER DE DOCUMENTAL CREATIU DE LA UAB



18 de gener 2013

El Màster de documental creatiu de la UAB ens proposa dos de les seves peces.

Amb la presència dels realitzadors

AUNQUE NO SEA CIERTO
Catalunya. Any: 2011. Durada: 30 minuts

Fitxa tècnica: Direcció: Tate Arnau i Vinyals, Assistència de direcció: Francisca Sepúlveda / Daniela Linares. Guió: Tate Arnau / Sebastián Lazo, Producció: Francisca Sepúlveda / Nicolás María, Direcció de fotografia: Daniela Linares, Muntatge: Natalia Solórzano, So: Sebastián Lazo, Música: Eulogio Dávalos

Sinopsi: “Aunque no sea cierto” revela l’obra poètica d’una dona que la va mantenir en secret tota la seva vida. Es pregunta per la necessitat d’amagar el que s’escriu. El sentit que es crea amb paraules i per la por a que aquestes paraules es converteixin en el taló d’Aquil·les de qui les escriu.

 
IN MEMORI@M
Catalunya. Any 2011. Duració: 27 min

Fitxa tècnica: Guió Direcció: Manuela Antonucci; Assistents de direcció: Carol Vilela, Naobi Cáceres; Producció: Cristina Paniello, Ainhoa Garikano; Fotografia: Carol Vilela, Manuela Antonucci, Naobi Cáceres; Operador de càmera: Carol Vilela; So: Marco Marasca; Muntatge: Naobi Cáceres; Música original: vilnius.hang; Traducció: Andrea Martínez, Manuela Antonucci, Cristina Paniello; Disseny gràfic: Rakel Judez

Sinopsi: Els familiars de les víctimes del terratrèmol, un pare de dol per la pèrdua d’un fill, i milers d’usuaris escampats pel món que recorden als seus éssers estimats absents. Totes aquestes persones comparteixen un destí comú i són protagonistes d’una història que parla d’una memòria especial, que viatja i s’alimenta a “ritme de bit ”. Perquè en el món del 2.0, es pot recordar a qui ja no està amb un sol click.
23 de gener 2013

SESSIÓ DEDICADA AL TALLER DE DOCUMENTAL DEL CENTRE CULTURAL DE DONES FRANCESCA BONNEMAISON



23 de gener 2013

Sessió proposada pel taller de documental del centre cultural de dones Francesca Bonnemaison i el seu taller d’audiovisual

Amb la presència de les realitzadores

PARTE DE MÍ
Catalunya. 2012. 30 min.

Fitxa tècnica:  Idea original: Patrícia Louro; Realització:  Patrícia Louro, Micol Pecoraro, Manewa Gutiérrez Cornejo,  Mercè Salom Parés, Ingrid de la Torre; Fotografia: Adriana Leira; So: Alejandra Molina; Edició: Karla Solé; Producció Ejecutiva: Elena Molina; Producció: Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison;

Sinopsi: Podem superar aquelles experiències traumàtiques que ens han fet mal? Com el Fènix que ressorgeix de les cendres, les nostres protagonistes es reinventen elles mateixes mentre continuen en el trànsit que suposa viure.

UN MATEIX ORIGEN
Catalunya. 2012. 30 min.

Fitxa tècnica: Idea original: Elisabet Farrero Iglesias; Realització: Elisabet Farrero Iglesias, Macarena Araya Lira, Clàudia Sol Torelló, Etna Segura Sánchez.; Fotografia: Anna Sanmartí; So: Ana Pau; Edició: María Zafra; Producció Executiva: Elena Molina; Producció: Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison

Sinopsi: Un mateix origen. Diferents camins. El documental proposa acompanyar a la seva protagonista als Pirineus a la recerca de respostes.

PASSATGERES
Catalunya. 2012. 30 min.

Fitxa tècnica: Idea original: Arantza Santesteban; Realització: Arantza Santesteban, Dina Jiménez, Daniella D’Souza y Laura Gomez; Fotografia: Elena Molina; So: Begoña Ruiz; Edició: Aurora Molina; Producció Ejecutiva: Elena Molina; Producció: Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison.

Sinopsi: El viatge migratori sorgeix arran del  somni i del desig de prosperar. El destí s'anomena benestar però, algú sap  on s'ubica en el  mapa? Diverses dones reflexionen al voltant d'allò que suposa transitar pel món.

SESSIÓ DEDICADA A PLATAFORMA DE DOCUMENTALISTES INDEPENDENTS DE BARCELONA (INDOC)



24 de gener 2013

L'associació de Documentalistes independents de Barcelona (INDOC) ens proposa les obres guanyadores de Foradcamp, Mostra de Cinema amb la Natura coordinada per INDOC, i organitzada per l'Ajuntament de Figaró-Montmany i el Parc Natural del Montseny

Amb la presència dels realitzadors

CAMPOS, MALLORCA
Catalunya, 2012 / 2’37’’ / sense diàlegs

Fitxa tècnica: Direcció i guió: Noemí Sjöberg; Producció / Distribució: Noemí Sjöberg.

Sinopsi: La directora ens submergeix en l’experiència d’observació de la natura tal qual és, tal qual ens arriba a cadascun de nosaltres. La càmera sobrevola els núvols apropant-nos-els i fent que no ens semblin tant inassolibles. La mirada baixa arran de terra per veure el pas del temps sobre un camp de blat, com va canviant de color dia rere dia inexorablement.
Un nen s’apropa a la natura sense modificar-la, els seus ulls miren al cel fascinant-se pel vol d’una bandada d’ocells que entra i surt de l’objectiu de la càmera, volent escapar de la nostra mirada… Campos, Mallorca; forma part d’una col·lecció de sis vídeos (Becoming beauty). L’obra està inclosa en una mostra de trobades atzarosos que té com a punt de partida indagar sobre el concepte de la bellesa des de la seva percepció sensorial. Moments d’atracció sobre objectes i l’entorn.


CAMÍ DE TERRA
Catalunya, 2012 / 17 minuts / català

Fitxa tècnica: Direcció i guió: Jordi Morató. Producció: Jordi Morató

En Josep ens mostra la poesia que hi ha a la natura: els colors, el vent caminant sobre la gespa, el so, … Vivim en el paradís i no ens n’adonem?  El documental ens trasllada a través de primers plans al món de la pagesia tradicional, el ser pagès com a vocació (perquè “se sent”). La barretina com a element accessori a un bon pagès, tot recordant a Mossèn Cinto Verdaguer.  La càmera ens apropa a reflexions sobre la vida, l’amor, el sexe, en els ulls d’un home de 79 anys que pensa en forma de poema, que s’evadeix perquè “la poesia et fa viatjar”. La poesia, de la realitat, en fa fantasia. El so de la natura, dels ocells, dels grills, ... ens dóna la benvinguda i ens acomiada com si aquests elements s’adonessin que el documental té un principi I un final.


MARCEL.LÍ DE L’HORTA
Catalunya, 201 / 30 minuts / català, castellà / subtítols: castellà

Fitxa tècnica: Direcció i guió: Rubén Margalló i Filippo del Bello, Producció I Distribució: Col.lectiu rucs

Sinopsis: Seguim les passes d’una cadira de rodes, en Marcel.lí ens condueix a l’horta. Primers plans de l’hort, s’obre el plànol i el protagonista s’adreça a la càmera, cridant l’atenció de l’espectador.
Coneixerem el que conrea en Marcel.lí, ens farà petites observacions sobre la natura i sobre els seus noms. Sentirem l’apropiament de la natura per part del protagonista d’aquesta història… Entorn urbà que lluita per mantenir l’espai rústic.